Behöver Jag Smörja Min Sadelstolpe? - Vad Ska Jag Sätta På Min Sadelstolpe?

Smörjning minskar knarrande och slitage på rörliga delar och gängade komponenter på en cykel. Men du kan fråga, ska jag smörja min sadelstolpe men den har inga gängor och den rör sig inte?

För att förhindra oxidation eller korrosion, smörj sektionen som går in i sadelröret. Fett förhindrar också att sadelstolpen fastnar i sadelröret och blir av med knarr. Vanligt fett rekommenderas inte för sadelstolpar i kolfiber.

För kolinstallationer krävs annan behandling än för stål och aluminium. Istället för fett behöver du en sammansättning av kol som förhindrar halka och korrosion.

Ska Jag Smörja Min Sadelstolpe På Min Cykel?

Låt oss gå tillbaka och svara på den här grundläggande frågan: Ska du smörja en sadelstolpe på en cykel? Om du inte använder stål, är det fortfarande nödvändigt?

Oavsett vilken metall du använder, smörj in dina metalliska sadelstolpar.

Sadelstolpen rör sig inte eller gängas, men du bör smörja in den så att den är lätt att ta bort. Oxidationsprocessen gör att sadelstolpar av aluminium och stål smälter samman.

Som ett resultat fastnar sadelstolpen i sadelröret. Det kan bli kostsamt att ta bort sadelstolpar som fastnat eller orsaka skador på cykelramen.

Samtidigt kommer ett litet lager fett på sadelstolpen att fungera som en barriär och förhindra korrosion.

De flesta cykeltillverkare smörjer faktiskt sadelstolparna och den inre delen av sadelröret vid sin första montering.

Fett är dock inte nödvändigt om ramen är gjord av kolfiber eller sadelstolpen av kol.

Du måste använda en kolmontagepasta som hjälper till att skapa friktion mellan kolkomponenter. Sammansättningen förhindrar också att bultar dras åt för mycket, vilket kan orsaka skador på fiberdelarna.

Hur Hjälper Fett Sadelstolpar?

Någon kan bli frestad att använda olja för att smörja sadelstolpen, men det är fel. Det enda perfekta smörjmedlet för en sadelstolpe på en cykel är fett, trots att de två har liknande kemisk sammansättning.

Den största skillnaden mellan olja och fett är deras viskositet. Viskositet hänvisar till den inre friktionen som gör en vätska tjockare och mer klibbig så att den flyter lätt.

Eftersom sadelstolpen passar vertikalt på sadelröret kan du bara applicera ett tunt lager olja som lätt skulle droppa av. Återigen skulle oljelagret bli tunnare när det droppar av och lämnar gott om utrymme för korrosion att uppstå.

Fett har en högre viskositet så en tjockare beläggning hjälper till att förhindra korrosion.

Urtaget kan också vara halvförseglat eftersom sadelstolpen sitter tätt på sadelröret.

De inre delarna av monteringen är därför skyddade från smuts och fett som kan dra till sig.

Hur Smörjer Man En Sadelstolpe?

Än så länge är det uppenbart att det är nödvändigt att smörja sadelstolpen, men hur gör man? Smörjer du den på längden?

Nej, du behöver inte smörja sadelstolpen i hela längden. Det är bara den del som går in i sadelröret som behöver oljas.

Därför är det första steget att markera hur djupt du ska lämna tillbaka sadelstolpen. Du kan göra detta genom att placera en bit tejp precis på sadelstolpen precis ovanför sadelröret. När du har gjort detta tar du bort posten.

Applicera ett tunt lager fett på området under tejpen med en liten borste eller en gammal tandborste.

För maximalt skydd mot korrosion av enheten måste du också smörja sadelstolpen inuti. Men om du bara applicerar fett på sadelstolpen, kan installationsprocessen ta bort det mesta av fettet.

Du måste vara noga med att inte använda för mycket fett eftersom det kan göra att sadelstolpen glider.

När du har smörjt in de två delarna, sätt tillbaka sadelstolpen och sänk ner den till den punkt där du hade placerat tejpen.

Hur Kan Jag Förhindra Att Min Sadelstolpe Glider?

Förare kan undvika att smörja sina sadelstolpar av rädsla för att de kan halka. Sadelstolpen får aldrig glida i en korrekt monterad installation.

Vad gör att sadelstolpen glider och hur kan den stoppas?

Den främsta anledningen till att sadelstolparna slirar är användningen av en klämma som inte drar åt ordentligt. Egentligen skulle det vara bäst om du hade en klämma som passar din sadelrörstorlek och din körstil.

I allmänhet bör en sadelklämmas diameter matcha sadelrörets och inte sadelstolpen. Noterbart är stolpen mindre i diameter än sadelröret.

Den andra möjliga orsaken till att din sadelstolpe slirar är appliceringen av överflödigt fett. Det är därför det är viktigt att använda precis tillräckligt med smörjmedel eftersom det inte kommer att störa din åkkvalitet.

Å andra sidan, om du applicerade rätt mängd smörjmedel kan du dra åt klämman lite mer för att undvika att stolpen sänks.

Vilken Typ Av Fett För Cykelstolpen?

De flesta fetter fungerar med sadelröret och sadelstolpen förutsatt att de inte är gjorda av fiber.

Det fungerar bra för de flesta ryttare.

Ändå, för de ömtåliga kolfiberramarna använder du inte fett.

Kolpasta är ett bättre val. Det fungerar bra med både icke-metalliska och metallcyklar för att förhindra korrosion, eller för att hålla sadelröret fast.

Vilket är Det Bästa Sättet Att Använda Wd40 På Min Sadelstolpe?

En ny förare tillfrågades av en grupp om det skulle vara en bra idé att använda Certainly Wd40 istället för fett på sadelstolpen.

Wd40 är ingen olja utan ett rengöringsmedel som tar bort smuts och fett från alla ytor.

Wd40 kan orsaka problem med sadelstolpen. Wd40 kan vara skadligt om den används på röret och sadelstolpen. Sadelstolpsenheten kan så småningom fastna eller knarra.

Sista ord: Behöver jag smörja mina sadelstolpar?

Detta är en vanlig fråga för nybörjarcyklister.

Noterbart är att en knarrande sadelstolpe är en olägenhet men en fastklämd en kan vara farlig. De kan få repor av att monteras, vilket gör metallytan mottaglig för korrosion.

Det är säkert att korroderade sadelstolpar kommer att fastna. Smörjning kan spara dig mycket påfrestningar och förluster som kan orsakas av en fast stolpe.

Å andra sidan, om du har en kolfibercykel, använder du inte fett på den. Kolmontagepasta är en produkt som ökar friktionen mellan sadelröret (och stolpen) och hjälper till att förhindra knarrande. Detta kommer att förhindra att sätesenheten knarrar och glider.