Cantilever-bromsar Och V-bromsar är Utbytbara? Alla Detaljer!

Cantilever och V-bromsar är två vanliga typer av cykelbromsar även kända som fälgbromsar. De två bromssystemen är lika på många sätt, men är fribärande bromsar och V-bromsar utbytbara?

Cantilever-bromsar och V-bromsar är två olika typer av bromssystem som inte är utbytbara. I själva verket har fribärare en annan hävstång än V-bromsar. Dessa system har olika bromshandtag vilket gör dem svåra att byta.

Tyvärr är många osäkra på om de ska använda fribärande broms eller V-broms på sin cykel.

Det finns många bromstillverkare som erbjuder båda typerna av bromsar. Det kanske inte är självklart vilken du ska välja.

Cantilever-bromsar Och V-bromsar är Utbytbara? Är De Samma

Om du är en ledig cyklist kanske det inte spelar någon roll för dig om du har konsoler eller v-bromsar på din cykel. Men om du cyklar fort eller behöver den höga stoppkraften är det viktigt att ha rätt sorts bromssystem.

Cantilever-bromsar och V-bromsar är båda sätten att bromsa din cykel. Vad är skillnaden?

Fribärarna var föregångarna till v-bromsar. Det senare är därför en förbättring jämfört med det förra.

V-bromsar har å andra sidan en större mekanisk fördel än fribärande. De utövar mer tryck på ditt hjul när du klämmer på bromsspaken.

Följaktligen har de linjära dragbromsarna (v-bromsarna) ökad hävstångseffekt. Så för att bromsarmarna ska kunna röra sig en kort sträcka måste spaken färdas över en längre sträcka än i konsolen.

Dessutom har fribärande bromsar ett större hjulspel, och det gör dem idealiska för lerig terräng.

De två bromssystemen kan se likadana ut, men de fungerar inte på samma sätt.

Kan Du Konvertera Från Cantilever Till V-bromsar?

Kan du konvertera din cykels bromssystem från ett fribärande till ett med v-bromsar. Ja det är möjligt.

Du kommer dock att behöva köpa ett helt bromsset, från spakar till bromsbackar.

Förutom de vintage touringcyklarna från mitten av 80-talet och äldre, har cyklar som använder v-bromsar eller fribärande bromsar bromsmonteringsbojor som kan acceptera båda. Äldre touringcyklar har smalare lödningar.

Särskilt när man konverterar från utkragar till v-bromsar är det omöjligt att använda kabelhängare eller kabelstopp som är designade för utkragar.

Du kan fortfarande använda kabeldragningen till konsolen om din cykelram tillåter det.

Du kan också använda klämstoppar för att fästa v-bromskabeln. Huset skyddar bromsvajern över hela dess längd.

RUJOI Bicycle V-bromsset kommer med 2 delar bromskablar för den bästa upplevelsen. Dessutom har den 2 kabeländkrympningar.

Kan Du Byta Från V-bromsar Till Cantilever?

Vill du nedgradera ditt bromssystem från v-broms till cantilever? Först måste du ta itu med kabelhängarna som inte är över sätesstagen eller gafflarna.

Ändå kommer vissa bult-up hacks att lösa problemet.

Du behöver en vajerhängare som fästs direkt på gaffeln eller en som virar runt styraren för frambromsarna.

Å andra sidan kan du använda en adapter som ORIGIN8 Alloy Cable Stop som monteras på bindbulten eller sadelstolpen för de bakre bromsarna.

Efter att du har säkrat kabeladaptern, kabelhängaren och kabelhållaren kan du installera en fribärande broms för att ersätta v-bromsarna.

Är Cantilever-bromsar Bättre än V-bromsar?

Cantilever-bromsar finns på både mountainbikes och landsvägscyklar. Cantilever-bromsar kan användas i våta förhållanden, men de är inte lika vanliga på moderna bromssystem på grund av deras begränsningar när det gäller cykelns stoppkraft. Cantilevers rekommenderas inte för inbitna cyklister.

Som vi hittade i artikeln, vad är skillnaden mellan v-bromsar och cantilever , har fribärande bromsar en mindre mekanisk fördel.

Bromsarmarna kan färdas en lång sträcka när du klämmer ihop spaken. Så de har en kort kabeldraglängd. Detta system är inte särskilt tillförlitligt för att stoppa.

V-bromsar har en längre kabeldraglängd eftersom spakarnas ingångskraft till utgående kraftförhållande är högt. V-bromssystemet är därför kraftfullare.

Därför är v-bromsarna idealiska för ryttare som åker i höga hastigheter eller terräng som kräver hård inbromsning.

Långa Dragspakar Med Korta Dragbromsar:

Långa dragspakar ger mindre hävstång och drar mer kabel än kortare dragspakar. Till exempel, v-bromsar som också är kända som linjära bromsar, använder långa dragspakar.

Det fribärande bromssystemet är å andra sidan väldigt kortdragigt. Därför orsakar en liten klämning på spaken betydande rörelse hos bromsarmarna.

Däremot kan du använda långa dragbromsar och dragspakar som är kortare. Nej. Du kommer att ha en broms med låg stoppkraft om du gör detta. Eftersom den långa dragspaken orsakar en liten förskjutning av bromsarmen, är det därför det är så svårt att stanna.

Du behöver inte välja ett mindre effektivt hack som kommer att påverka din bromsupplevelse negativt. Använd istället kortare bromsspakar som BicycleStore Bike Brake Spakar som är extremt lätta och kan passa på de flesta cyklar.

Är Kabelresebyråer Värda Det?

När du inte vill byta bromsspakar från fribärande till v-bromsar kan du använda en resebyrå.

En resebyrå är en remskiva som ökar längden på vajerdraget utan att ändra bromsspakarna. Med en resebyrå kan du använda en kort dragväxelspak med ett långt dragbromssystem såsom v-bromsarna.

Istället för att köpa nya bromsspakar låter en webbaserad resebyrå som Travel Agent w/ Adjbarrel dig använda de äldre fribärande spakarna med v-bromsarna.

Final Take

Cantilever-bromsar och V-bromsar är två olika typer av bromssystem som har funnits i många år nu. De ger en hög nivå av bromskraft, men de delar inte samma hävstångs- eller spakdesign.

Dessa system har olika spakar. V-bromsar använder långa dragspakar, medan konsoler har kortare dragspakar.

Det betyder att du inte kan byta ut cykelns raster utan att även byta andra komponenter, som kablar eller hölje.

Innan du gör några ändringar på din cykel eller ditt bromssystem, kontakta en expert mekaniker.