Läs Innan Du Köper - 101 Monteringsföljd

Viktig Information För Nya Cykelköpare: Kontroll Och Finjustering

Det finns några viktiga saker du bör göra när du köper en ny cykel.

I den här artikeln kommer vi att förklara inbrottsprocessen steg för steg, från leveransdatum tills du har åkt den 10 miles eller så. Till sist kommer vi att ge dig några råd för långsiktigt underhåll.

1 . Ta emot cykeln 2 . Montering
3 . Första 5-10 Miles
4 . Dra åt och justera igen
5 . Regelbundet underhåll av intervallcykel

. Ta Emot Cykeln

Att köpa en cykel online blir allt vanligare för varje år med online-återförsäljare som erbjuder ett mycket större utbud än vanliga butiker tillsammans med stora rabatter och besparingar.

Detta innebär dock vanligtvis att du måste göra slutmonteringen själv. Att veta vad du ska göra när din nya cykel kommer kommer att säkerställa att du har en långsiktig framgång.

Din nya cykel kommer i en stor kartong. Se till att lådan står upprätt innan du öppnar den, ta bort häftklamrarna med en skruvmejsel. Öppna sedan lådan försiktigt och ta bort cykeln en i taget. Styre och framhjul är ofta separata.

Du bör se till att kartongen är fri från småbitar och ha den på sidan med alla skyddsförpackningar för när du ska lämna tillbaka den.

. Hopsättning

Se till att du har cyklarnas bruksanvisning och dina verktyg redo innan monteringen börjar. Vissa tillverkare tillhandahåller de verktyg som behövs för montering. Beroende på hur mycket montering som krävs kan verktyg behövas för att göra andra arrangemang. Dessa är de mest använda verktygen:

  • Sexkantsnycklar
  • Cykelfett
  • Pump

Ett annat mycket användbart verktyg är en momentnyckel, speciellt för carboncyklar. Detta verktyg låter dig dra åt varje bult exakt och eliminerar risken för att skada dem genom att dra åt dem för mycket. Kolpasta kan användas till karbondelar, istället för vanligt cykelfett.

Öppna din guide till steg 1 och följ instruktionerna.

Sadelstolpen

Det är användbart men inte nödvändigt att använda en momentnyckel

Applicera först lite kolmontagepasta/cykelfett på ditt sadelrör. Sätt sedan in sadelstolpen i sadelröret och dra åt bultarna med insexnycklarna.

Dra inte åt något särskilt hårt, precis tillräckligt för att säkra bulten utan att glida. Rengör slutligen eventuellt överflödigt fett med en fräsch trasa.

Stammen Och Styret

Beroende på vilken typ av styr din cykel kommer med kan denna process variera ganska mycket. Kontrollera din användarmanual för steg-för-steg-guiden om denna process och följ den därefter.

Se alltid till att din skaft är i linje med framhjulet och att styret är centrerat enligt linjerna som anges på stängerna. Dra åt varje bult till den kraft som anges i manualen när det är möjligt.

Kom ihåg:

  • Det finns vanligtvis tre bultar som måste dras åt på skaftet och huvudröret.
  • Bulten i mitten av skaftet behöver inte dras åt eftersom bultarna på sidorna av skaftet håller ihop den främre änden. För att hitta rätt vridmoment, sväng försiktigt framänden från sida till sida efter att du har dragit åt de två bultarna. Detta gör att du kan kontrollera hur lätt front-end-filmerna rör sig. Om den inte rör sig fritt, lossa mittbulten något. Om den rör sig för snabbt, dra åt ett kvarts varv och dra åt det hela igen.

Hjulen

Det finns två vanliga sätt att installera hjul på en cykel, och det beror på vilken typ av hjul du har.

Quick-release spett är det vanligaste sättet att fästa ett framhjul. De erbjuder verktygsfri infästning där spetten går genom hjulets nav. Spetten kan låsas med en mutter i ena änden och en spak i den andra. Mellan varje lås finns en fjäder. Detta spett kräver U-formade utsläppsöppningar som är öppningar i slutet av utsläppen.

Trä spetten genom navet och skruva på låsmuttern. Placera hjulet i öppningarna och se till att det är perfekt inriktat. Vrid spaken för att dra åt den och vänd den sedan inåt i linje med utsläppen.

Den andra typen av hjul är en genomgående axel som har hål istället för slitsar i änden. Själva axeln är en tapp som är gängad i ena änden. Axeln har inga spår så du måste ta bort den helt.

Installera den på samma sätt som tidigare. Sätt först in hjulet i dropouten (med skivbromsar för att säkerställa att rotorn går in i bromsoket), trä sedan den genomgående axeln genom dropouthålen och dra till sist åt med spaken.

Se till sist att du pumpar upp dina däck till det rekommenderade trycket som anges på däckväggen.

Lägg Till Eller Byt Pedaler

Du behöver antingen en skiftnyckel eller en insexnyckel för att installera dina pedaler på din cykel.

Pedalerna ska vara märkta till vänster och höger så att du vet vart de går. Smörj lite fett på gängorna och dra åt pedalerna.

OBS :

  • Höger cykelpedal dras åt medurs.
  • Vänster pedaler på cyklar ska dras åt medurs

Säkerhetskontroller: Justera Höjden På Din Sadel.

Vår guide hjälper dig att bestämma rätt sadelhöjd. Utför sedan dessa viktiga säkerhetskontroller innan du ger dig ut på din första åktur.

. Första 5-10 Milen

Din första tur på din nya cykel bör vara en långsam provtur för att säkerställa att allt fungerar korrekt. Spara högintensiva eller långdistansturer till senare.

Åk en tur på cirka 5 till 10 miles lång och se till att du har alla verktyg du behöver för att göra mindre justeringar. Ta dig tid att vänja dig vid cykelns geometri, hantering och personlighet.

. Dra åt Igen Och Justera Om Det Behövs

Efter att du har tagit cykeln på en tur vid inbrott, kommer det troligen att bli några justeringar.

Dra först åt eventuella lösa komponenter igen med en momentnyckel om möjligt för att uppfylla tillverkarens rekommenderade spänning.

För det andra är det troligt att kablarna sträcker sig efter de första milen och kräver justeringar för att återställa perfekt bromsning och växling. Detta kan göras av en lokal proffs och ingår vanligtvis med alla nya cyklar som köps i butik.

Om problemet kvarstår efter att kablarna har bytts ut, kan växlarna eller växeln behöva indexeras. Om så är fallet, följ den här snabba videon för att ställa in dina cyklars växlar.

Efter den första avbrottsperioden, kontrollera om det finns komponenter.

  • Kassett
  • Vev
  • Huvudrör
  • Ekrar

. Regelbundet Intervallcykelunderhåll

Regelbundet underhåll är viktigt för att säkerställa att din cykel fungerar effektivt för varje tur och så att varje komponent håller så länge som möjligt. Detta kommer att hjälpa dig att spara tid och pengar på lång sikt.

Däcktryck Se till att ditt däcktryck ligger inom det rekommenderade intervallet innan du ger dig ut på någon resa.

Kedja För att hålla din kedja igång smidigt, smörj den minst en gång var 2-4:e vecka.

Rengöring Håll din cykel ren för att förhindra att smuts och smuts samlas på platser som kan orsaka skador.

För en detaljerad förklaring av grundläggande cykelunderhåll, se vår artikel.

Slutsats

Att ställa in din cykel rätt från början kommer att spara dig mycket huvudvärk i framtiden . Var försiktig under monteringen och se till att din cykel är rätt justerad efter din första inkörningstur. Om du har några tvivel, ta alltid din cykel till en proffs för justeringar för att göra den säker att köra.