Vad är Randonneuring. En Komplett Guide Till Att Bli En Randonneur

Randonneuring är en nisch för fritidscykling som inspirerar ryttare att driva mer än vad de trodde att de var kapabla till, att åka distanser på 200, 300, 400, 600, 1000 och 1200 kilometer.

Randone, även känd som brevet, audax, är ett långväga icke-konkurrensmässigt cykelevenemang med en tidsgräns och ingen vinnare.

Denna typ av ridning går före Tour de France och är en av de mest välkomnande och stödjande gemenskaperna inom sport.

Den här artikeln kommer att ge dig allt du behöver veta om randonneuring, så att du kan avgöra om det är rätt utmaning för dig som cyklist.

Vad är Randonneuring Och Varför Gör Människor Det?

Dessa tre typer av åkattraktioner är kända som Audax, Brevet och Randone. Traditionellt kördes Audax-evenemang med andra, medan en Randone gjordes ensam eller tillsammans med andra. Men idag är de tre orden mestadels utbytbara.

För individen är motivationen att göra randonneuring att pressa dig själv bortom dina tidigare gränser . Du kan jämföra dina tidigare prestationer för att sätta upp mål för dig själv för nästa gång.

Audax-evenemang har inga lopp men de har tidsgränser. Dessa avgränsningar kan hittas vid ruttens mellanliggande kontrollpunkter eller vid mållinjen. Brevet des randonneurs är brevet-kort som stämplas vid varje kontrollpunkt för att säkerställa att varje ryttare kommer i tid.

En Randone är ett självförsörjande evenemang utan mekanisk hjälp, vilket innebär att du behöver känna till grundläggande cykelreparationer och vägkantsunderhåll.

Vad är ett Brevet-kort?

Varje randonneur bär ett brevet, som är ett franskt certifikat som fungerar som bevis på att de har passerat vissa punkter längs rutten. Den blir undertecknad eller stämplad med tid och datum du anländer till varje kontrollpunkt, så arrangörerna vet om du har slutfört det ärligt.

Brevet-kort innehåller information om obligatoriska checkpoints. Det är här ryttare måste få en stämpel inom tidsfristen.

Du kan behöva visa ett fotografi av ett landmärke eller ett kvitto från en butik i slutet för att bevisa att du har passerat checkpointen.

Historia Om Randonneuring, Paris-Brest Paris

Historien om dessa händelser går tillbaka till 1891 med den första iterationen av Paris-Brest-Paris (PBP). Detta var några år innan reglerna skapades eller ett officiellt namn tilldelades. PBP är en självförsörjande 745-mile (1200 km), resa från Paris till Brest som drar mer än 6000 ryttare vart fjärde år.

Audax (bokstavligen fetstil på latin) skapades i Italien 1897 av italienska ryttare som försökte cykla 140 miles från Rom till Neapel i dagsljus. Mellan detta datum och början av 1900-talet blev evenemangen populära i Frankrike, Italien och omgivande länder, tills 1904 publicerade Henri Desgrange från den franska tidningen LAuto det första regelverket för evenemangen.

De första Audax-tävlingarna kördes i grupp och inkluderade både proffs och amatörer. Audax Club Parisienne (ACP), grundades 1920 av en grupp framgångsrika Audax-ryttare. De började organisera evenemang. ACP och Henri Desgrange var oense om regler, vilket ledde till att AVS skapade en autonom stil av Audax, kallad Allure Libre. Detta är nu känt som randonneuring.

1951, med Tour de Frances växande popularitet, förlorades det professionella inslaget i PBP. Audax Club Parisienne fastställde reglerna för att kvalificera sig till PBP 1975. Detta krävde slutförandet av 600 km på 40 timmar.

Idag måste du vara en Super Randonneur för att kvalificera dig till evenemanget, vilket är en ryttare som har genomfört ett 200, 300, 400 och 600 km brevet inom ett kalenderår.

Hur Bestäms Randonneuring-rutter?

Ivriga ryttare, lokala klubbar och cykelorganisationer i området designar vanligtvis randonneuring-rutter. De är designade för att visa upp det bästa av en regions landskap . Banorna är också utformade längs säkrare vägar och kommer att erbjuda många stopp, inklusive kaféer och landmärken.

Ett exempel på en 400 km lång rutt skapad i RideWithGPS för ett evenemang i St. Clair County, AL, med information om de obligatoriska kontrollpunkterna.

En randonneurrutt är vanligtvis mer utmanande än din genomsnittliga söndagsfika, ibland med extra höjdökning för att utmana ryttare ytterligare. Randonneuring USA är en arrangör som erbjuder en mängd olika ruttalternativ.

  • Både ut och tillbaka vägar
  • Slingor
  • Punkt-till-punkt-rutter
  • Lollipop eller figur 8

Vad är en Super Randonneur och hur fungerar de?

Audax Club Parisienne är den officiella arrangören av PBP och utfärdar Super Randonneur Award. Du måste genomföra följande evenemang inom ett kalenderår för att vinna Super Randonneur Award: 200, 300, 400 och 600 km. Varje evenemang har en tidsgräns.

De moderna standardiserade Audax-avstånden och tidsgränserna är följande:

  • 125 mi/200 km 1
  • 187 mi/300 km 20 timmar
  • 250 mi/400 km 27 timmar
  • 375 mi/600 km 40 timmar
  • 620 mi/1 000 km 75 timmar
  • 750 mi/1 200 km 90 timmar
  • 870 mi/1 400 km 116 h, 40 min
  • 1 400 mi/2 200 km 220 timmar

Typer Av Randonneuring-evenemang

Det finns fyra typer av Randones. Det mest populära är kalenderhändelser. Dessa äger rum på ett visst datum och tid varje år. Varje deltagare kommer till startpunkten och slutför loppet inom den tilldelade tiden.

Permanenta evenemang är en separat kategori. Du kan göra dessa när du vill, med de rutter som finns tillgängliga på arrangörens webbplats. Skicka det ifyllda officiella brevetkortet till oss.

Du kan också prova personliga Randonnes genom att bygga din egen rutt, köpa ett brevet och skicka in det till ett tillsynsorgan för godkännande.

Slutligen, utökade kalenderhändelser är typiska kalenderhändelser som du lägger till miles till (i steg om 100 km) för att till exempel förvandla dem till en av dina kvalificeringsturer för PBP.

Utrustningen Du Behöver För Ett Randonneuring-evenemang

Mångfalden av avstånd, platser, datum och svårigheter för dessa evenemang innebär att utrustningen och kläderna du tar med dig kommer att variera avsevärt från lopp till lopp.

Kläder Med Hög Synlighet

Ryttare måste bära synliga västar och använda fungerande ljus när de cyklar på natten, gryningen eller skymningen.

Synlighetskläder är den enda kläder som strikt krävs för de flesta brevetter. Till exempel en high-vis jacka. Reflexutrustning krävs på natten, gryningen och skymningen samt alla andra tider då sikten är dålig.

Högkvalitativa haklappar är det viktigaste kitet när du cyklar långa sträckor. Premium haklappar är bekvämare eftersom de har ett bättre sämskskinn (den vadderade delen). Detta minskar trycket på ditt underrede och håller dig smärtfri längre.

Du kan välja vilka kläder du ska ha på dig till evenemanget och vilka extramaterial du tar med dig, beroende på väderprognos, tid på året och terräng. Du behöver lätta, andningsbara kläder som tål regnskurar. En lätt regnjacka rekommenderas också för sommarevenemang.

Slutligen är bekväma och välsittande cykelskor (mountain- eller landsvägscykel) värda att överväga för förbättrad effektivitet över långa sträckor.

Tillbehör Och Verktyg

För att bära verktyg och mat kommer många randonneurs att använda en stor sadelstolpsväska, en styrväska eller en ramväska. Någon av dessa skulle vara en idealisk randonneurväska.

Det är värt att investera i minst två flaskburar och stora 680g flaskor för att öka din vattenkapacitet.

Ljusa cykelljus bör finnas för varje förare. Dessa kan vara batteridrivna, uppladdningsbara eller dynamodrivna så länge de varar under hela resan.

ryttare måste också vara mekaniskt oberoende . Det är därför viktigt att lära sig hur man fixar punkteringar, trasiga kedjor och trasiga ekrar. Du kan dock mildra dessa problem genom att välja mer hållbara komponenter.

Ta med reservslangar, däckspakar och en handpump för att byta lägenhet. Ett multiverktyg, inklusive en ekernyckel och kedjeverktyg, samt extra kedjelänkar och reservekrar, är en bra idé. Du kanske också vill ha en växelhängare till hands för säkerhets skull.

Det här är det viktigaste för ett långdistansevenemang i Randonne:

  • Kontanter eller kreditkort
  • Mobiltelefon (och en powerbank om det behövs för GPS)
  • Solskydd

Vilka Cyklar är Bäst För Randonneuring

Randonneuring är ett informellt sätt att åka på, och det finns inga regler för specifika komponenter eller cyklar.

Randoneurs kan välja mellan en mängd olika cyklar, inklusive hybrider, uthållighetsvägar, cyclocross, liggande och touringcyklar. Varje cykel har sina egna för- och nackdelar så det är viktigt att välja rätt cykel för dig.

Den bästa randonneurcykeln är en cykel som passar din anatomi och flexibilitet. Komfort och effektivitet kommer att garanteras, och resan kommer att bli mindre svår mentalt och fysiskt. En cykel med en upprätt geometri (uthållighet) kommer att vara mindre stressande för din rygg, nacke och handleder under långa turer.

Utöver det, för mycket långa evenemang, rekommenderar vi att du väljer ett däck med punkteringsskydd och fälgar med högre ekrar. För att förbättra greppet kan bredare däck användas om förhållandena inte är idealiska. Du kan till och med hitta däck som är speciellt utformade för randonneuring som Vittoria Randonneur.

I alla Brevet kan du se cyklar i alla åldrar och stilar, så oroa dig inte för mycket om att ha den mest avancerade och specialiserade.

Träning Och Förberedelser För En Brevet

Träningen och förberedelserna för en Randonne kommer att skilja sig markant beroende på längden på evenemanget. Det finns vissa saker som du måste göra oavsett avstånd.

Bike Fit

När du börjar lägga stora mil på cykeln kan det snabbt uppstå problem med monteringen. Repetitiva belastningsskador kan bero på mindre anpassnings- eller passningsproblem, oftast cykelinducerad knäsmärta och smärta i nedre delen av ryggen.

Vi rekommenderar att du tar din cykel till en professionell montör, som kommer att justera komponenter som styre, spindel, sadel, sadelstolpe, vevar och klossar för att hitta den perfekta passformen. Men gör åtminstone en snabb cykelpassning hemma innan du beger dig ut på en lång tur.

Anatomiskt korrekt positionering förbättrar din trampeffektivitet, maximal kraft och komfort. Detta kommer att resultera i en roligare och snabbare åktur.

Hur Man Tränar För En Randone

För att undvika sadelsår på evenemangsdagen är målet att åka 2/3 till 3/4 sträckan.

De är inga lopp så det är viktigt att kunna och vilja resa sträckan i ett behagligt tempo. Du kan skapa en cykelträningsplan baserat på din nuvarande kondition, tävlingslängden och evenemangets datum för att hjälpa dig uppnå detta. Detta gör att du kan öka din träningsbelastning med cirka 15 % varje vecka.

Om du är ny på randonneuring, börja träna så långt bort från evenemanget som möjligt. Genom att göra det kan du bygga en solid bas för träning. För att undvika att tappa konditionen under de kommande månaderna, gå inte mer än en vecka utan att rida.

Sömn, återhämtning Och Näring

För att återhämta dig och förbättra din kondition är det viktigt att du får tillräckligt med kvalitetssömn. Våra kroppar anpassar sig till dagens träning genom att reparera och stärka våra vävnader.

Ät mycket näringsrik mat för att ersätta de kalorier du har förbrukat under träning och främja återhämtning. Balansera dina måltider med fett, protein och kolhydrater.

Stelhet kan bero på att man sitter för länge på cykeln och spenderar för mycket tid på den. Att träna återhämtningstekniker för cykling kan förbättra din rörlighet, cykelprestanda och minska skaderisken.

Förberedelse

Att förbereda evenemanget under veckan som leder upp kommer att minska risken för en katastrof när du är 50 mil från startlinjen utan solkräm eller med en pipande kedja som börjar utvecklas.

Veckan före eventet rekommenderar vi att du rengör och oljar din cykel. Dessutom skulle det vara klokt att ta den till din lokala cykelaffär för att säkerställa att allt fungerar.

Nu är det rätt tid att byta ut dina bromsbelägg och däck.

Det är viktigt att ha tillräckligt med kit för väderförhållandena på dagen. Till exempel vill du inte inse att du inte har kallvädershandskar eller en regnjacka kvällen innan när du kollar prognosen.

Kvällen före evenemanget, kolla väderprognosen och förbered din utrustning, mat, vätsketillförsel och randonneurväska. Om du åker solo, se till att dubbelkolla rutten och programmera in den i din GPS.

Dagen/dagarna För Randonneuring-evenemanget

Dagen för ett gruppevenemang är alltid en rolig och spännande atmosfär, speciellt om du har förberett dig väl. Det är dock viktigt att inte ryckas med av spänningen och glömma att vara uppmärksam på din näring och återfuktning under hela evenemanget.

Det är ingen ras. Effektivitet med din tid är viktigare än hastighet. Under dagslånga händelser, begränsa de flesta av dina stopp till 10 minuter eller mindre för att spara tid och undvika kramp när du startar om. För att undvika onödiga stopp kan du också träna på att äta och dricka medan du är på cykeln.

Det är också viktigt att gå i din egen takt. Försök inte hålla jämna steg med andra ryttare och bränn dig ut för tidigt. Det är viktigt att veta din maximala hastighet, puls och kraft för evenemanget.

När du rider, byt position så ofta som möjligt för att undvika obehag i handlederna och baksidan. Drop-styret fungerar bra för detta eftersom du har fler positioner att välja mellan. Du kan också prova att ta dig ur sadeln var femte till tionde sekund för att släppa trycket och låta blodet rinna tillbaka.

Näring Och Hydrering

Det finns några tumregler för att åka långa sträckor. Dessa hjälper dig att hålla dig hydrerad och undvika att ta slut på energi (bonking).

  1. Var 45:e minut, ät något litet. Detta kommer att hjälpa din kropp att absorbera och använda energin du rider. Blanda riktig mat som frukt, smörgåsar och sportnäring som geler och barer med energidrycker.
  2. Normala förhållanden kräver att man dricker 567 g vatten i timmen. Håll dig hydrerad genom att dricka vatten sparsamt och ofta. Öka ditt intag om du cyklar i varma, fuktiga förhållanden eller anstränger dig mer.
  3. Lägg till elektrolytersättningar till ditt vatten efter den första timmen eller två. Vanligt vatten kommer inte att återfukta din kropp. För att hålla dig hydrerad måste du fylla på elektrolyter, annars kan du krampa.

Vanliga Frågor

Hur Kan Jag Bli En Randonneur

Du måste genomföra en Randonnee på 200 km (125 miles) för att bli en randonneur. Dessa evenemang äger rum över hela världen och anordnas av lokala och nationella cykelklubbar. När du har avslutat ditt första evenemang och fått ditt brevet-kort verifierat av arrangören, anses du officiellt vara en randonneur (eller randonneuse för kvinnor).

Vad är En Randonnee Cycling?

Randonee cykling, en långdistanstyp av ridning, är inte konkurrenskraftig men har tidsgränser och kontrollpunkter för att säkerställa att den blir klar. Minsta distans för ett officiellt evenemang är 200 km. Efter att ha genomfört ett evenemang är varje randonneur certifierad och kan vara berättigad till det prestigefyllda Paris-Brest Paris.

Vem är En Superrandonneur?

En superrandonneur är vilken ryttare som helst som genomför en serie randonneurevenemang under ett kalenderår. Detta kan vara en 200, 300, 400 och 600 km eller en 200 km Brevet varje månad i 12 månader. Du kan kvalificera dig till Paris-Brest Paris, den mest prestigefyllda Randonee, genom att vara en superrandonneur.

Hur Länge Varar Ett Patent?

En Brevet kan vara allt från 100 miles eller mer. En Brevet måste vara minst 200 km (125 mi) för att räknas till kvalificeringen för större evenemang. Men lokala randonneuring-grupper kommer att organisera långdistansturer som inte är för officiell kvalificering.

Vad är En Audax-cykel?

En Audax-cykel blandar drop-bar touring- och landsvägscykelegenskaper. I allmänhet kan dessa cyklar ta ett ställ och stänkskärmar. De kommer också att ha mer däckfrigång än en genomsnittlig landsvägscykel. Dessutom kommer de att ha en upprätt, men ändå effektiv körställning som är någonstans mellan uthållighet och turvägsgeometri.

Är Gruscyklar Bra För Audax?

Ja, gruscyklar är bra för Audax-turer. Gruscyklar är mycket bekväma, effektiva, hållbara och mångsidiga. Fästen är ofta tillgängliga från grustillverkare för att hålla tillbehör för Audax-evenemang. Dessutom är det mindre troligt att du får punktering eller trasig eker med slitstarka grusdäck och hjul.