Allt Du Behöver Veta Om Skivbromsar För Cyklar Bikexchange

Allt Du Behöver Veta Om Skivbromsar För Cyklar

Skivbromsar gör sakta comeback inom andra sporter, inklusive mountainbike. På grund av deras enastående prestanda har hydrauliska och mekaniska skivbromsar blivit standardvalet för cykeltillverkare.

Det är svårt att hitta en cykel med fälgbromsar, eftersom skivbromsens överlägsenhet är allmänt erkänd och tekniken har blivit billigare. Detta har inneburit att få stadscyklar och landsvägscyklar på budgetnivå fortfarande använder fälgbromsar, trots deras lägre kostnad, komplexitet, vikt och vikt.

Denna guide kommer att diskutera och jämföra hydrauliska och mekaniska skivbromsar, kontrastera skillnaden mellan fälg kontra skivbromsar och beskriva de enskilda cykelbromsdelarna.

Typer Av Skivbromsar

Det finns två typer av skivbromsar. De är mekaniska och hydrauliska. Den största skillnaden är hur de engagerar mätmarkörerna. Båda skivbromsstilarna är bra, men hydrauliska cykelbromsar är de bästa.

Mekaniska Skivbromsar

Mekaniska kabelmanövrerade skivbromsar på Trek Marlin 4.

För att fungera använder mekaniska cykelbromsar standardkablar . Först kopplar du in kabeln som är ansluten till bromsoken genom att dra i bromsspakarna. Därefter måste du föra ihop de två kolvarna på bromsoket på varje sida av rotorn.

Dessa kolvar har bromsbelägg fästa, som komprimerar rotorn, vilket gör att hjulet saktar ner. Mekaniska skivor är vanligtvis kompatibla med vanliga bromsspakar och kablar, som de på fälgbromscyklar.

Hydrauliska Skivbromsar

Hydrauliska skivbromsar på Cannondale Scalpel

Hydrauliska skivbromsar använder inte kablar för att koppla in kolvarna. Istället använder de hydraulisk vätska i förseglade behållare fästa på bromsoket. När du väl drar i spakarna rör sig vätska genom systemet och skapar tryck i bromsoket.

Detta tryck aktiverar kolvarna och pressar bromsbeläggen på cykelbromsrotorn. Det hydrauliska bromssystemet är det mest kraftfulla, konsekventa och kontrollerade.

Vilka är De Viktigaste Skillnaderna Mellan Fälgbromsar Och Skivbromsar?

Båda bromsarna använder friktion från bromsbeläggen för att stoppa hjulen. Denna friktion är den primära skillnaden mellan skiva och fälg. Som namnet antyder, trycker fälgbromsar på fälgen.

Den enkla, lätta mekanismen består av ett set bromsbelägg monterade på bromsok. De stängs när föraren drar i spaken och vajern dras in. skivbromsar fungerar genom att trycka på en liten rotor i mitten av varje hjul. Var och en kan utmärka sig inom följande områden tack vare denna design:

  • Power Rim-bromsar är mycket kraftfullare än skivbromsar. För att uppnå samma hastighetsminskning krävs mindre kraft på bromsspakarna och den totala stoppsträckan minskar avsevärt. Dessutom kan du lägga till mer stoppkraft genom att öka rotorstorleken, vilket är användbart för till exempel större förare och e-cyklar.
  • Våtvädersprestanda Vid inbromsning i vått väder kräver fälgbromsarna en hel hjulrotation för att rensa bort vatten och skräp innan de greppar fälgen, vilket ökar stoppsträckan och kräver mer kraft. Skivbromsar, å andra sidan, kopplar in mycket snabbare och har nästan ingen prestandaförlust. Därför är skivbromsar mycket bättre för att cykla i regn.
  • Modulation Skivbromsar ger förare möjligheten att kontrollera mängden bromsar de får genom att trycka på spakarna. Denna extra kontroll är i första hand från konsekvens; varje gång du använder skivbromsar får du i princip lika mycket stoppkraft, vilket inte är fallet med fälgbromsar.
  • Vikt Fälgbromsar väger mindre än skivbromsar. Det är därför många landsvägscyklister fortfarande älskar dem.
  • Pris Skivbromsar är dyrare än fälgbromsar, och hydrauliska är dyrare än mekaniska. Fälgbromsar kan slita på fälgar med tiden och kräver oftare byte.
  • Underhåll Fälgbromsar förenklar cykelunderhållet eftersom de är en enkel mekanism och delar är allmänt tillgängliga.

Mekaniska Kontra Hydrauliska Skivbromsar: Vilka är Bättre?

Att jämföra mekaniska vs hydrauliska skivbromsar är lite mer komplicerat än att jämföra fälg vs skivbromsar. Båda har för- och nackdelar, men hydraulik överträffar mekaniskt på de mest kritiska områdena, inklusive stoppkraft, tillförlitlighet och aerodynamik.

  • Stoppkraft Hydraulolja fungerar bättre än mekaniska skivor som är kabelmanövrerade. Mekaniska skivor har friktion i systemet, vilket ökar med slitage.
  • Tillförlitlighet Mekaniska bromssystem är mindre tillförlitliga än förseglade hydraulvätskebehållare eftersom de är mer mottagliga för kabelslitage och föroreningar.
  • Underhåll Mekaniska skivor är enklare och enklare att fixa av husägaren. Men mekaniska skivor kräver mer omsorg för att bibehålla optimal funktion.
  • Pris Hydrauliska skivbromsar är dyrare eftersom de kräver specialiserade komponenter; mekaniska skivor fungerar utanför standardbromsspakar och kablar. För att underhålla sina cyklar måste de flesta cyklister få dem servade av en mekaniker.
  • Aerodynamik Hydrauliska system möjliggör kompakta integrerade headset. Eftersom ömtålig kabeldragning inte krävs, kan bromseffektiviteten bibehållas även när det finns vridningar på bromsslangen.

Cykel Skivbroms Delar

Rotorerna och beläggen är de viktigaste komponenterna i skivbromsar. Dessa tre komponenter kräver vanligtvis mest underhåll och utbyte för att bromsarna ska fungera optimalt.

Bromsok För Skivbromsar

Bortsett från rotorerna är den största delen av skivbromssystemet bromsoket. Den rymmer bromsbeläggen, som är placerade på spetsarna av kolvarna. Bromsledningen komprimeras när bromsspakarna på bromsen dras. Detta tryck tvingar kolvarna inåt, vilket gör att bromsbeläggen kan komprimera rotorn och stoppa hjulet.

Skivbromsrotorer

SRAM Paceline AXS Vägskivbromsrotor.

Bromsbeläggen trycker ihop skivan när du drar i spakarna för skivbromsen, vilket skapar friktion som stoppar cykeln. Dessa rotorer har olika storlekar beroende på vilken cykel du har. För landsvägs- och cyclocrosscyklar är rotorstorleken 140 mm. Gravity MTB hydrauliska bromsar är 203 mm. Elcyklar har bromsar som är 203 mm.

I allmänhet gäller att ju större rotorn är, desto mer stoppkraft har bromsarna . Dessutom är större rotorer mer effektiva för att avleda värme, vilket minskar risken för överdriven bromsning. Men ryttare vill ofta ha minsta möjliga rotor för sin disciplin.

Skivbromsbelägg

Skivbromsbelägg är sammansatta av ett bromsmaterial bundet till en metallplatta. Metallplattan hjälper till att avleda värme och ger bromsmaterialet struktur. Dessa belägg är placerade inuti bromsoket. De trycker mot bromsspaken för att trycka mot rotorn.

Med tiden försämras bromsbeläggsmaterialet, och när bromsmaterialets tjocklek går under 1,5 mm är det dags att byta ut dem. Det finns tre alternativ för bromsbeläggmaterial:

  • Organiskt (gummi, glas, harts). Responsiv, tyst och mindre hållbar. Dålig i våta förhållanden. Lägre prestanda vid höga temperaturer.
  • Metalic (sintrad) Tåligare, tål högre temperaturer, är mer bullrig och har en större värmeöverföring till bromsoken.
  • Semi-metallic Kombination av båda materialen och deras fördelar, dyrare.

Cykelskivbromsar: Fördelar Och Nackdelar

Återigen har hydrauliska bromsar överlägsen modulering, kraft och prestanda i alla väder än mekaniska alternativ. Som sagt, var och en av följande fördelar och nackdelar är relevanta för båda designerna.

Pro: Modulering (kontroll)

Mountainbikes med skivbromsar ger bättre kontroll för nedstigning.

Den bästa moduleringen av bromskraften uppnås när du drar i spakarna med skivbromsar. Bromskraften är konsekvent och pålitlig, vilket ger förare mer kontroll och självförtroende, särskilt när de kör i högre hastigheter.

Pro: Kraft

Skivbromsar är den mest kraftfulla designen på marknaden och ger mycket kortare stoppsträcka jämfört med andra bromsar. Stoppkraften modifieras av rotorstorleken; större rotorer ökar bromskraften. Hydrauliska skivbromsar för mountainbikes använder de största rotorerna (203 mm), vilket är en särskild fördel i gravitations-MTB-discipliner.

Pro: Allvädersprestanda

Den viktigaste fördelen med skivbromsar är deras prestanda i vått väder och smutsiga förhållanden eftersom fälgbromsprestanda sjunker avsevärt, medan skivprestanda inte gör det. Skivbromsar greppar snabbt och tillförlitligt i vått väder och under vinterkörning.

Nackdel: Värme

Värmeuppbyggnad är ett problem med skivbromssystem, särskilt bromsbeläggsmaterial och rotorer. Även om Shimano Ice Technology utvecklas av många tillverkare för att minska värmeuppbyggnaden, kan detta leda till att systemet försämras snabbare. Detta problem kan undvikas genom att använda större rotorer eller metalliska bromsmaterial.

Con: Gnugga

Om ditt bromsok är felinriktat kan det orsaka skav på rotorn, vilket minskar din hastighet och vanligtvis avger ett obehagligt ljud. Dessutom kan en skev rotor från överskottsvärme eller en krasch producera ett gnuggande ljud. Detta kan leda till de irriterande pipiga bromsarna.

Nackdel: Vikt

Skivbromsar väger mer än fälgbromsar. Även om detta inte är ett stort problem för de flesta förare, orsakade det problem för proffs inom roadracing att byta. Det brittiska World Tour-teamet Ineos var det sista som bytte från att använda fälgbromsar till skivbromsar av denna anledning, vilket de slutligen gjorde 2022.

Säkerhet Och Underhåll Av Skivbromsar

Säkerhet

När skivbromsar började bli populära i alla discipliner, fanns det vissa säkerhetsproblem eftersom förare påstod sig få skärsår från skivrotorn när de kraschade i ett lopp. Det fanns inga bevis som tydde på att skivbromsar hade en högre frekvens av skador sedan de introducerades. Skivbromsrelaterade skador är sällsynta , så de bör inte avskräckas från att användas.

Underhåll

Som vi nämnde tidigare är det möjligt att utföra underhåll på skivbromsar hemma. Hydraulsystem kräver mer teknisk kompetens och är svårare att reparera hemma. Men mekaniska skivor är enklare och lättare att underhålla.

Här är några rutiner för hemunderhåll som du kan prova om du har problem med dina skivbromsar. Du kan hitta många uppföljningsvideor online för varje.

  1. Justera bromsoket Felinriktade bromsok orsakar friktion genom rotorn och gnidningsplattan. Ett gummiband och en 5 mm sexkantnyckel kan användas för att justera bromsokets inriktning.
  2. Rengöring och byte av bromsbelägg Med en 5 mm insexnyckel och en skivbromsdistans kan du ta bort bromsbeläggen för att rengöra eller byta ut dem.

Använd isopropylalkohol för att rengöra dynorna och rotorerna.

  • Rotortexturering för att återställa prestanda Om dina rotorer blir blanka efter några månaders användning kan du slipa rotorn lätt med 200-grit+ sandpapper tills den får ett matt utseende igen.
  • Slutsats: Ska Jag Köpa En Cykel Med Skivbromsar?

    Det är tydligt att skivbromsar ger bättre kontroll, kraft och konsistens under alla förhållanden än fälgbromsar. Denna överlägsenhet ledde till universell adoption över professionella cykeldiscipliner och cykelstilar.

    Ändå har fälgbromsar fortfarande en fördel på vissa områden, inklusive vikt, lätt underhåll och lågt pris. Dessa egenskaper leder till att vissa cyklister, som de som cyklar i torrt klimat eller klättring-tunga tävlingar, fortsätter att använda dem.

    Det är en bra idé att skaffa en cykel utrustad med skivbromsar om du har budget.

    Skivbromsar med mer modulering är säkrare och gör att du kan köra mer självsäkert när du väl har vant dig vid deras kraft.

    Tack och lov har de flesta nya cyklar, även billiga, antingen mekaniska eller hydrauliska skivbromsar, vilket innebär att du inte behöver leta för hårt för att hitta en skivbromscykel.