Det är Lätt Att Montera Din Cykel Själv. Fyra Områden Att Förbättra För En Mer Bekväm åktur

Bild: retul.com

Det är viktigt att göra en grundläggande DIY-cykelpassning innan du cyklar eller tar långa turer.

Att göra några justeringar hemma gör att du kan komma ut på vägen eller stigen och njuta av ditt nya köp utan att behöva ta itu med smärtor och värk.

Du kan börja cykla relativt bekvämt genom att installera och rikta in dina klossar (om du använder dem), ställa in din sadelposition, ändra räckvidden vid behov och justera din sittbrunn.

Det är viktigt att lägga tid på att trimma din cykel om du tänker cykla mycket.

Alternativt kan du besöka en professionell cykelmontör för att spara dig själv huvudvärken.

Varför är Cykelpassform Så Viktigt?

Knä-, rygg- och handledsvärk är vanliga problem med dålig passform. Dessa problem kan enkelt lösas genom att göra mindre justeringar av din cykelposition. Om du inte åtgärdar mindre besvär kan de bli allvarligare skador.

En bra cykelpassform är avgörande för alla som cyklar ofta. Om din cykel inte passar eller är dåligt justerad, kommer smärta eller skador sannolikt att uppstå med tiden.

Cykelpassform bör vara högsta prioritet. En välutrustad cykel hjälper dig att maximera kraftuttaget och låter dig cykla under längre perioder utan att känna dig avtrubbad eller obekväm.

Låt oss nu titta på fyra viktiga gör-det-själv-justeringar du kan göra på din cykel när du köper en ny.

Enkel Steg-för-steg DIY-passform För Din Cykel

Det är viktigt att notera att en DIY-cykelpassform inte kommer att kunna matcha uppmärksamheten på detaljer eller anpassningen av en professionell.

Många cyklister cyklar bra efter en hemmapassning. Det är dock vanligt att vissa har problem, som domningar i händer, handleder eller fötter, smärta i knäna eller ryggen eller sadelömhet.

Om du har gjort en hemmacykelpassning och dessa problem kvarstår är det en bra idé att skaffa professionell utrustning.

Det är också viktigt att notera att en cykelpassform inte är en gör-det-och-glöm-om-det-sak. Eftersom våra kroppars flexibilitet förändras kan mindre justeringar vara nödvändiga med jämna mellanrum.

Spela in dig själv när du rider

Det är en bra idé att ta en sidovideo av din åktur med normal effekt innan du startar din cykelpassning. För att göra detta behöver du en inomhustränare.

Med den här filmen kan du göra mer exakta och relevanta justeringar . Var uppmärksam på höjden på din sadel, din armvinkel, din knäböjning, din ryggform och armbågsflexionen under pedalslaget.

1. Justera Dina Klossar

När du utför en cykelpassning hemma rekommenderar professionella montörer att du börjar med att sätta upp dina cykelskor. Dina klossar kanske inte är korrekt inställda och kan orsaka ett fel i din nästa mätning.

Den vanligaste orsaken till knäsmärta i cykling är en felaktig klossposition. Det kan också orsaka domningar i foten och smärta mellan tårna.

  • Hitta din naturliga fotposition

Bild: bikeradar.com

Identifiera först hur dina fötter vilar genom att sitta på kanten av en bänkskiva eller bord med fötterna hängande, inte vidrör golvet. Notera sedan i vilken vinkel dina fötter vilar (rak eller pekade något utåt eller inåt?) Försök sedan att replikera den vinkeln med positionen för dina klossar när du installerar dem på skorna.

  • Cleat Setup

Sätt inte klossarna på dina cykelskor. Identifiera sedan ledlinjen där din stortå ansluter till resten av din fot (fotbollen) och markera motsvarande punkt på skon med tejp eller en markör.

Ta sedan bort skon, placera den på en plan yta och använd ett visitkort för att dra en rak linje vertikalt ner från märket till sulan.

Montera sedan klossarna löst och sätt på skorna, klämma fast i pedalerna och rikta in pedalspindeln (axeln) med linjen på skon. Slutligen, lossa och dra åt klossarna på lämplig plats samtidigt som du bibehåller önskad vinkel.

2. Installera Din Sadel

Det är en bra idé att spela in att du trampar när du ställer in sadelhöjden. Detta gör att du kan finjustera din position. Om du inte har en tränare måste du sitta på cykeln och balansera mot en vägg eller ett bord.

  • Sadelhöjd

Börja med att sätta dig på cykeln. Sätt sedan en pedal vid 6-tiden och placera sedan hälen på pedalen. I denna position vill du ha benet i full utsträckning.

Flytta din sadel upp eller ner tills benet sträcker sig helt medan du är i ovanstående position. Sedan, när du börjar trampa normalt, bör det finnas en mjuk böjning i knäet längst ner i pedalslaget (ungefär 150 grader).

Sänk höjden något om dina höfter glider i sidled över sadeln i botten av pedalslaget. Slaget ska inte röra sig i höfterna eller nedre delen av ryggen när du tittar på en video.

Felaktig sadelhöjd är en vanlig orsak till sadelsår; så om du kämpar med det är det en bra idé att ändra din sadelposition.

  • Layback (Fram/Akt).

Identifiera sedan platsen där sadeln ska placeras på rälsen (layback), knyt ett snöre i slutet och sätt dig sedan på cykeln. Pedalen ska vara vid 3-tiden (horisontell), och den främre änden av ditt knä ska vara direkt ovanför pedalaxeln.

För att bekräfta detta kan du släppa snöret över ditt knä samtidigt som du håller foten i denna position. Den ska sitta precis framför pedalaxeln när det kommer till vila.

Kom ihåg att om du flyttar sadeln tillbaka på skenorna kommer du sannolikt att behöva sänka sadelhöjden; om du flyttar den framåt måste du höja den.

  • Sadellutning

En sista justering du kan göra i sadelpositionen är lutningen. Du kanske vill ha en liten lutning nedåt om du är en ryttare som regelbundet använder droppositionen på en landsvägscykel.

Du kan justera vinkeln på din cykelsadel så att den är i nivå med marken, eller luta den något framåt beroende på dina önskemål.

Detta minskar trycket på underredet. De flesta ryttare har antingen sin sadel horisontellt eller något lutad. Du kan experimentera med detta för att hitta din föredragna position.

Justera aldrig sadellutningen mer än 2 grader i sträck. Du kan använda en smartphone-app eller en nivå för att mäta lutningen korrekt.

3. Ändra Räckvidd Och Stapling

Avståndet till ditt styre beror på din flexibilitet och personliga preferenser. Du kan inte justera sadeln för att ändra räckvidden på styret. Detta kommer att påverka tramppositionen som vi just har ställt in.

När du tar tag i stängerna ska dina axlar och axellober vara i neutralt läge . De ska inte dras ut (styret är för långt borta) eller dras (för nära). Dessutom vill du ha en avslappnad armbågsställning med mjuk böj, inte låst. En grov guide för att hitta rätt räckvidd är att ha höftvinkeln i 45 grader och armarna 90 grader från kroppen i sidled.

Att ändra din skaftlängd eller lägga till/ta bort distanser från headsetet kan öka eller minska räckvidden. Detta kommer att kräva att du köper en ny stam och ytterligare distanser från din cykelaffär.

Ett annat sätt att ändra räckvidd och fall är genom att justera vinkeln på styret eller experimentera med olika typer av landsvägscykelstyre, som vi tar upp i nästa avsnitt.

4. Ställa In Din Sittbrunn

Cockpit-modifieringarna är en sista touch till en DIY-cykelpassform. De finjusterar hur cykeln går.

  • Styrets vinkel

Att ändra styrets vinkel kan hjälpa dig att bli mer bekväm eller aerodynamisk. Se dock till att förändringen inte leder till att axlarna sträcks ut för mycket eller att axlarna klumpas ihop. Lek med styrets vinkel om du behöver göra en liten justering för att nå men inte vill byta ut din styrstam eller ändra styrets höjd.

  • Huvor Position

På en landsvägscykel är att ändra läget eller vinkeln på huvarna en annan möjlig justering du kan göra i sittbrunnen. För att göra detta krävs att man tar bort styretejpen och justerar kåporna, vilket kan vara tråkigt. Det är värt det om du måste göra små justeringar av räckvidden eller handpositionen.

  • Bromshandtagsräckvidd

En annan möjlig justering är bromsspakens läge. Små skruvar på bromsspaksmekanismen öppnar eller stänger spakarnas vinkel.

Bild: bike.shimano.com

Till exempel, om du har små händer kan standardinställningen vara för långt och äventyra din förmåga att dra i bromsarna effektivt. Dessa skruvar är vanligtvis placerade på baksidan av motorcykelhuven och täckta med stångtejp.