Ibis Ripmo Recension - Jämförelse, Specifikationer, För- Och Nackdelar
  • Stora hjul, stor fartdemon
  • Huvudrörsvinkel 64,9 Sätesrörsvinkel 77–76 Kedjestag 435 mm
  • Bäst för All-Mountain // Enduro // Trail
  • Fjädring 160 mm (f) // 147 mm (r)
  • Hjulstorlek 74 cm

Ramen har brett däckspel och förbinder den främre och bakre triangeln via styva och lätta IGUS-bussningar som kräver lite underhåll. Standardutrustningen inkluderar en DVO Topaz D3 Air-stötdämpare och en Onyx D1-gaffel. Du kan uppgradera dessa till delar i Fox Float Factory-serien och du kan välja mellan ett Shimano-gruppset (Deore, SLX, XT) eller SRAM (GX Eagle, XX1).

Ibis cykelföretag startade sitt liv i Mendocino, Kalifornien, 1981 när grundaren Scot Nicol började bygga anpassade cykelramar. Den ägs fortfarande av anställda och gör en mängd olika äventyrs- och utomhuscyklar.

Ibis fokuserar nästan uteslutande på allmountain-, enduro- och trailcyklar. Alla Ibis-cyklar har dubbel fjädring med 70 cm eller 75 cm hjul, förutom 700c Hakka MX gruscykeln.

Ripmo AF 2022 Snabbspecifikationer

Metall (matt finish) / Red Savina (glans)

  • Ram: Aluminium
  • Hjul – 74 cm
  • Max däckbredd: 7 cm
  • Upphängning : 160 mm / 16 cm
  • Stötdämpare bak: 147 mm / 15 cm
  • DW-länkupphängning
  • Huvudrör : 64,9
  • Sätesrör : 76
  • Kedjestag : 435 mm
  • Boostaxlar : 148 mm (r), 110 mm (f)
  • Headset : ZS44 (övre), ZS56 (nedre)
  • Kedjelinje : 52 mm, 168 mm Q-faktor
  • Ramgaranti: 7 år

RIPMO AF BUILDS, Med Start Från:

  • Ram
  • Deore
  • Deore med spiralfjäder
  • SLX
  • GX Eagle

Ibis Ripmo Af Deore Coil 2022 Recension

Trail, All-Mountain, Enduro

MSRP

AF Deore-modellen är en Ibis Ripmo i aluminium med spolstöt och 12-växlad Shimano Deore-grupp. Beroende på deras körstil och disciplin föredrar vissa cyklister spiraldämpare framför luftfjädrade. DVO Jade X Coil, en justerbar stötdämpare för enduro-åkare med 147 mm vandring och en stickningsfri blåskompression, är det bästa valet.

Gaffeln på Ibis Cycles Ripmo AF är en DVO Onyx D1 med 160 mm vandring, hög/låghastighetskompression och volymjustering. Denna gaffel kombineras med KS Rage i droppstolpen, och du får en cykel som kan åka utför. Du får 6 cm Maxxis Assegai slanglösa däck och 4-kolvs hydrauliska Deore-bromsar för hårt grepp och grepp vid kurvtagning. Dessa är solida komponenter som inger förtroende.

Kombinationen av större 74 cm fälgar med ett brett utväxlingsförhållande och utmärkt downhillfjädring gör detta till den idealiska endurocykeln. Även om kolfiberramversionen är lättare, kommer Ripmo-AF inte att göra dig besviken.

Huvuddrag

  1. Shimano Deore Växel 10-51T Kassett
  2. DVO Onyx D1 Gaffel 160mm vandring
  3. DVO Jade X Coil Shock 150mm vandring
  4. WTB 142 mm Silverado Sadel & Lizard Skins Laddare Evo Grips

Ibis Ripmo V2 2022 Snabbspecifikationer

Bug Zapper Blå / Star Destroyer Grå

  • Ram: kolfiber
  • Hjul : 74 cm
  • Upphängning : 160 mm / 16 cm
  • Stötdämpare bak : 147 mm / 15 cm
  • DV Link-upphängning
  • Head Tube – 64,9
  • Seat Tube 76-77
  • Kedjestag : 435 mm
  • Bottenfäste – gängad, 73 mm BSA
  • Kedjelinje : 52 mm, 168 mm Q-faktor
  • Headset : ZS44 övre / ZS56 nedre
  • Ramgaranti: sju år

RIPMO V2 BUILDS, Med Start Från

  • Ram
  • Deore
  • SLX
  • GX Eagle
  • XT
  • XX1 Örn

Ibis Ripmo 2 XT 2022 Recension

Trail, All-Mountain Enduro

MSRP

Företagets flaggskeppsprodukt, Ibis Ripmo 2 i kolfiber, är gjord med ett Shimano XT-set. SRAM XX1AXS finns också, men den kostar nästan dubbelt så mycket.

Denna cykel är unik på grund av sin Ibis Ripmo-geometri, som kombinerar en längre räckvidd med branta, 76-graders sadelrörsvinklar. Detta placerar dig högre över pedalerna och sätter dig i en bättre position för att navigera i branta, knepiga nedförsbackar. Du kan också lägga till en 64,9-graders headtube-vinkel och en 44m reducerad offset-gaffel för att göra detta till en mångsidig trailcykel som klarar enduro.

Ripmo V2 levereras som standard med en DVO Onyx D1-gaffel och DVO Topaz T3 Air-chock, som båda kan uppgraderas till Fox Float Factory-delar eller en DVO Jade X Coil på baksidan. Topaz T3 har en tredubbel kompressionsjusteringsspak som du enkelt kan ändra för uppstigningar, plattor eller nedförsbackar. Bike Yoke Revive droppstolpar och de utmärkta Maxxis Assegai 74″x6″-däcken med EXO+-hölje är andra komponenter.

1. Fox Float DPX2 Performance , Bike Yoke Dropper Post
2. Maxxis Assegai , världscupmästaren Greg Minnaars signaturdäck
3. Intern kabeldragning , mycket uppmärksamhet på detaljer
4. Shimano XT M8210 4-kolvsbromsar , Shimano SM-RT86/200 180 rotorer

Alternativ För Att Uppgradera:

GAFLAR

  • 2021 Fox Float 36 Grip II Factory Series +

BAKSTÖD

  • DVO Jade X Coil +
  • 2021 Fox Float Factory Series, X2 med EVOL +

FÄLGAR

  • Ibis S35 kolfälgar (Ibis Logo nav) +
  • Ibis S35 kolfälgar (Industry 9 Hydra Hubs) +
  • Ibis S28 kolfälgar,

DÄCK

  • 29 x 7 cm Schwalbe Hans Damph/Nobbynic Apex TL–Easy +

Ibis Cykel Storlekstabell

Ibis Ripmo storleksrekommendationer

  • S 13cm0 13cm13cm / 152 165cm
  • M 13cm10cm 13cm23cm / 163 175cm
  • L 13 cm20 cm 15 cm3 cm / 173 185cm
  • XL 15cm0 15c15 cm / 183 198 cm

FAQ

Vad är skillnaden mellan Ibis Ripmo 2022 och 2022 modeller?

  • 2018-2020 Ibis Ripmo (V1) Headtube: 65,9 / Bakåtgående: 145 mm
  • 2021 Ibis Ripmo (V2) huvudrör: 64,9 / bakre rörelse: 147 mm
  • Färgdesigner

Majoriteten av Ibis Ripmo 2022/2022-modeller finns tillgängliga på:

  • JensonUSA Brett urval av olika byggen

Vad ska du tänka om DVO gafflar/upphängning

DVO är ett relativt nytt företag och inte lika känt som vanligare suspensionstillverkare som RockShox och Fox. Den leds av en grupp experter med årtionden av cykelteknikerfarenhet och har snabbt etablerat sig som en stor tillverkare av cykeldämpare.

Coil vs Air Shock på en fullfjädrad MTB?

Luftdämpare använder en fjäder som absorberar stötar vid en viss storlek, medan spiralstötar använder en fjäder med en fast storlek. Däremot kan luftdämpare justeras till en mer flexibel tryckluftkammare. Spoldämpare var tidigare tyngre än moderna material, men de är nu lättare.

Den grundläggande skillnaden ligger i kompressionsvektorerna, som på luftstötar är progressiva medan på spolstötar är mer linjära. Detta innebär att spolstötarna komprimeras med en fast hastighet medan luftstötarna komprimeras när slaget fortskrider.

Hur man ställer in gafflarna och den bakre stötdämparen

Hur högt klättrar Ibis Ripmo

Med en välbalanserad geometri inklusive ett 76-graders sätesrör och en 65,9-graders headtube-vinkel, placerar Ibis Ripmo föraren i en utmärkt position för klättring. Detta hjälper till att bibehålla greppet på bakhjulet samtidigt som det håller framhjulet stadigt på marken, vilket resulterar i en jämn och konsekvent stigning.

Ibis Ripmo hjul

Ibis arbetar tillsammans med tubeless-pionjärerna Stans NoTubes, företaget som först designade tubeless fälgar och däck i början av 90-talet, för att utveckla sina lätta, kolfiber S-hjul. Ibis skapade en starkare, lättare och mer motståndskraftig mot stötar än någon annan modell genom att använda Stans patenterade Bead Socket Technology.

Ibis-förare har upptäckt att bredare fälgar med stora lågtrycksdäck förbättrar greppet, bromsningen och rullmotståndet.

Ibis har experimenterat med breda fälghjul sedan 2014, vilket hjälper till att ta emot den nya vågen av 6 cm och 7 cm däck som är populära på MTB idag.

Ibis Ripmo 170mm gaffel/150mm gaffel

Även om geometrin hos Ripmo är byggd kring 160 mm framväg, har flera ägare monterat både 170 och 150 mil framfjädringen på cykeln. Du kan ändra geometrin på din cykel för att få en bättre inställning om du kan göra det. Fast med en 150 mm gaffel kan bottenfästet bli för lågt.

2021 Ibis Ripmo cons

Vissa användare hävdar:

  • Den interna kabeldragningsingången är för långt för bakåt på ramen vilket leder till kabelskada och lackskador
  • Färgen har en slags vågig textur
  • Bakre länkage håller ihop olika stenar och lera
  • Chainstay gummiuppsamlaren tjänar ett mer estetiskt syfte än ett praktiskt

Vad väger Ibis Ripmo?

  • 2021 Ibis Ripmo cykel väger 128 kg